6 Motive pentru care afacerile esueaza #IMPORTANT

Share Button

6 Motive pentru care afacerile esueaza #IMPORTANT

A detine o afacere sau mai multe poate reprezenta un mod de a-ti ocupa timpul si de a-ti creste considerabil veniturile.

Nu stiu care este parerea ta, dar in ceea ce ma priveste consider ca este un lucru bun sa am o afacere proprie sau o activitate part-time, chiar daca in paralel as merge si la un loc de munca full-time.

Cu multi ani in urma am intalnit pe cineva care facea bani seriosi din intermedieri imobiliare si pur si simplu am devenit fascinat de ideea de a castiga bani din alta postura decat cea de angajat.

De fapt, nu puteam sa nu remarc ca veniturile mele lunare erau considerabil mai mici ca ale lui, chiar daca aparent eu munceam mai mult. Cel putin paream mai ocupat si mai stresat in comparatie cu tipul respectiv.

Si ghici care a fost prima decizie pe care am luat-o atunci? Sa ma implic si eu in intermedieri imobiliare.

Recunosc ca initial eram atras de sumele mari de bani care se vehiculau in domeniul imobiliar. Ca sa-ti faci o idee, la orice tranzactie participai, nu puteai castiga mai putin de 500 euro. Si acesta era pragul minim. Existau si situatii cand in urma unei tranzactii ramaneai cu 3000 euro in buzunar.

Tranzactiile se faceau relativ rar, in medie o tranzactie la 45 zile, insa merita efortul, deoarece cand incasai simteai bani multi cum iti intra in buzunar. Era un sentiment foarte placut. In plus, daca raportam la salariul pe care il aveam ca angajat, castigurile din intermedieri imobiliare puteau fi de pana la 10 ori mai mari, fara nicio exagerare.

Dupa un timp, am constatat ca imi place foarte mult domeniul imobiliar. Ma ocupam de toate tipurile de bunuri imobiliare: terenuri, apartamente, case. Mai putin spatii comerciale, deoarece timpul nu imi permitea.

Imi aduc aminte si acum un moment in care mi-au dat lacrimile cand am fost cu un potential client sa-i prezint un teren la iesirea din localitate si am vazut campul proaspat inverzit odata cu venirea primaverii. Aerul era curat cu usoare adieri de vant placute, iar soarele stralucea mandru pe cer. Era in jurul orei 11:30 prin luna aprilie.

Per ansamblu, lucrurile pareau ca evolueaza bine. Aveam bani, imi dadusem demisia de la job si duceam o viata boema. Aproape zilnic mancam in oras la restaurante sau pub-uri, iar seara mergeam prin cluburi. Plus cate o excursie in tara sau strainatate din cand in cand.

Banii veneau usor (cel putin asa percepeam eu), dar se duceau la fel de usor. Obiceiul de a cheltui mult fata de cum eram eu obisnuit cu cateva luni in urma s-a intiparit in comportamentul meu si nu-l mai puteam stapani. Intrasem in colaborari cu multe persoane si ajunsesem sa discut de potentiale tranzactii ce implicau comisioane mari, de ordinul a zecilor si sutelor de mii de euro. Pana la urma s-au dovedit a fi doar iluzii, insa ideea ca mereu voi castiga bani imi dadea increderea sa cheltui destul de mult.

Prima problema majora a aparut cand a venit asa-zisa criza din anul 2009. Piata imobiliara a picat, iar tranzactiile s-au dus dintr-o data la un minim record. Lumea nu mai cumpara aproape nimic.

Evident ca am fost foarte afectat de noua situatie aparuta. Mai aveam putini bani (undeva pe la 1000 euro) pusi deoparte si nici nu facusem investitii in active care sa-mi genereze venituri. Asa ca am fost nevoit sa ma reangajez. Locurile de munca bine platite nu se gaseau usor pe atunci, concurenta in campul muncii pe posturile bune inca era mare la acea vreme.

Am fost nevoit sa ma angajez urgent in domeniul HORECA. Mai exact la receptia unui hotel. Era bine, deoarece aveam un venit fix, iar faptul ca se lucra in ture imi oferea timpul necesar sa incerc sa fac alte “afaceri”.

La nici trei luni de la angajare am reusit, in paralel cu jobul, sa pun pe picioare un sistem de intermedieri cu acoperire la nivel national, prin intermediul caruia partenerii sistemului identificau diverse bunuri si servicii in zona lor de resedinta pe care le intermediam, iar persoanele care participau la o anumita tranzactie beneficiau de comision. Partenerii erau in general persoane juridice.

Astfel am intrat in contact cu multi oameni de afaceri si am avut sansa sa observ indeaproape gandirea lor si problemele cu care se confrunta cineva care are de gestionat o afacere.

Am vazut reusite, esecuri, parteneriate nepotrivite (ca sa ma exprim elegant), conflicte de idei, certuri de la bani, negocieri lungi si dificile, afaceri care au picat in ultimul moment, tranzactii care s-au finalizat cand nimeni nu se astepta etc.

Am vazut multe lucruri si nu am stat degeaba. In sensul ca am notat si documentat apoi multe din evenimentele prin care am trecut, ca sa imi dau seama ce a dus catre o anumita finalitate.

Recunosc ca imi place sa privesc domeniul psihologiei aplicat in viata reala, in actiunile oamenilor de zi cu zi. Sa “studiez” vorbe si comportamente, precum si impactul pe care il au ele in diverse situatii.

Sa nu para abstracta afirmatia de mai sus, iti voi da un exemplu concret ca sa vezi cum o expresie verbala care face referire la acelasi lucru poate genera un grad diferit de emotie si atentie in persoana sau persoanele carora te adresezi.

Exemplu: daca ne referim la ceva folosind expresia “arata ca o pisica” nu vom obtine acelasi impact in comparatie cu folosirea expresiei “arata ca un tigru”.

Desi ambele cuvinte fac referire la asemanarea cu un animal, cuvantul “tigru” are o valoare emotionala mult mai mare ca si cuvantul “pisica”.

Trezeste in tine anumite emotii care te fac sa devii mult mai atent, mult mai receptiv si sunt sanse sa tii minte mai mult timp elementul la care s-a facut referire. De ce? Pentru ca stii in subconstientul tau ca un tigru te poate manca de viu! 🙂

Revenind la subiectul principal al acestui articol, astazi ma aflu aici sa iti vorbesc despre esecul in afaceri si mai specific, despre motivele din spatele aparentelor pentru care afacerile esueaza. Stiu, nu este un subiect placut atunci cand mentionam cuvantul “esec”, insa probabil ca ai auzit vorba straveche: “Drumul spre succes este pavat cu esecuri.” Personal, cred ca este un pic exagerata, dar am observat ca este prezenta in multe programe de training si conferinte.

Cu totii stim ca multe afaceri esueaza, insa daca am putea sa determinam de ce se intampla astfel, atunci am putea intelege mai bine cum sa gestionam o afacere.

Dupa ani buni de observare si testare in lumea reala, dupa discutii cu zeci de antreprenori de succes, dupa multe eforturi de a pune pe roate diverse afaceri, consider ca sunt in masura sa-ti prezint 6 MOTIVE ESENTIALE pentru care antreprenoriatul este dificil pentru majoritatea oamenilor.

Am folosit cuvantul “antreprenoriat” in loc de cuvantul “afacere”, deoarece mi se pare mai aproape de ceea ce se intampla in zilele noastre, cand indivizi ca tine si ca mine au pornit de la zero, iar unii dintre ei au ajuns milionari sau miliardari in dolari.

Primul motiv este unul care poate avea impact major asupra ta inainte de a te apuca efectiv de afaceri. Consta in faptul ca antreprenorii sunt priviti ca niste “eroi”, ca niste oameni iesiti din comun.

Ei bine, te anunt ca nimeni nu s-a nascut antreprenor! Chiar si cei mai de succes antreprenori s-au dezvoltat pe ei insusi in a deveni de succes.

Este o greseala comuna a majoritatii sa privim la un antreprenor de succes si sa fim complesiti de el. Gandindu-ne ca poate a avut noroc sau bani pentru a incepe o afacere, poate a beneficiat de o mostenire etc.

Greseala este ca privim la ce face un antreprenor de succes in prezent, dupa ani buni in care a acumulat cunostinte si capital si s-a dezvoltat.

Daca chiar vrei sa inveti ceva de la un antreprenor de succes, trebuie sa privesti ce facea cand a inceput si cum a evoluat. Majoritatea antreprenorilor din zilele noastre sunt persoane “normale” care au fost saraci cand si-au inceput prima afacere.

In sustinerea afirmatiei de mai sus, vine si un studiu realizat de Doctorul Thomas Stanley si publicat in cartea sa “The Millionaire Next Door” (este un bestseller si iti recomand s-o citesti).

Dupa ce a studiat diversi oameni bogati, Dr. Stanley a dezvaluit ca majoritatea milionarilor sunt oameni cu un stil de viata “normal” care lucreaza pentru afacerile lor. Nu conduc cine stie ce masini extravagante, nu ies mereu la restaurante fancy, nu arunca cu bani pe haine scumpe etc. Traiesc la fel ca noi toti, doar ca au un nivel mai ridicat al veniturilor, ce le permite sa-si cumpere unele lucruri care pentru cei saraci sau cei din clasa de mijloc sunt mai greu de obtinut.

Insa este necesar sa intelegi ca oamenii cu bani sunt la fel ca restul, doar ca au mai multi bani. In acest fel, nu ii vei privi ca pe niste privilegiati ai sortii sau mai stiu eu ce…

Am auzit si versiunea ca daca nu furi, nu poti avea bani multi. NIMIC MAI NEADEVARAT! Cunosc destui oameni cu bani care si-au cladit afacerile prin propriile forte, oferind valoare prin produsele/serviciile lor si pentru care alti oameni platesc cu zambetul pe buze.

Crede-ma cand iti spun ca, daca oferi ceva ce aduce cu adevarat valoare altor oameni, atunci vei fi “alergat” ca sa ti se dea bani! 🙂 Pare incredibil, dar am vazut un dentist care efectiv nu mai avea loc pentru programari, desi crescuse tarifele destul de mult. Asta ca un mic exemplu. Am auzit si de un instructor de fitness, care la fel, era foarte cautat si in consecinta bine platit. Si sunt destule exemple, mai ales in domeniul IT, in care tineri talentati din Romania sunt platiti cu bani grei pentru aplicatiile pe care le-au creat.

Acum nu doresc sa intru in exemplificari si studii de caz, iti voi da cateva exemple cu alta ocazie. Ci doar vreau sa-ti insusesti modul corect de gandire despre bani si antreprenoriat. Pentru ca altfel, nu vei putea realiza nimic. In cazul in care convingerile tale despre bani sunt toxice (asa cum sunt pentru multi dintre noi din copilarie formate), nu vei putea fi un antreprenor, deoarece te vor “tine” mereu in situatia in care esti. Nu te vor lasa sa evoluezi oricat ai incerca, pentru ca acest lucru se intampla inconstient. Tu nici nu-ti dai seama de ce nu poti sa evoluezi si pare ca prin tot ce faci nu simti ca progresezi, desi incerci multe lucruri si poate chiar urmezi cursuri despre bani si antreprenoriat.

Asa ca, prima data este nevoie sa-ti schimbi radical modul de a gandi, daca inca esti prins in capcana convingerilor negative care spun ca este greu sa faci bani legal, ca a avea bani multi nu este moral, ca nu poti face afaceri in Romania, ca iti trebuie bani sa incepi si multe alte asemene scuze autodistructive.

Prin fraza de mai sus, deja am adus in discutie un al doilea motiv pentru care antreprenoriatul pare dificil: modul de a gandi. Este un factor decisiv, deoarece iti influenteaza deciziile si actiunile.

Al treilea motiv tine mai mult de natura noastra umana. Este vorba despre cat de dispus esti sa-ti asumi riscuri. Un antreprenor isi asuma riscuri. Problema, daca putem spune astfel, apare pentru ca noi, oamenii, prin felul nostru natural de a fi actionam spre a evita pierderile. Incercam sa facem lucrurile sigure sau cel putin pe care noi le percepem ca fiind sigure. Insa un antreprenor depaseste aceasta conditie de a face mereu lucrurile sigure si isi asuma riscuri calculate de cate ori este nevoie pana gaseste oportunitatea pe care o poate fructifica, in functie de situatia sa.

Asadar, un antreprenor “imbratiseaza” riscul. Si nu ma refer la riscuri absurde de tip jocuri de noroc sau sa-ti pierzi casa. Ma refer mai ales la faptul ca asumarea de riscuri calculate este modul de gandire a unui antreprenor. O alta distinctie importanta pe care este necesar s-o intelegi, in conditiile in care majoritatea dintre noi suntem crescuti de mici cu convingerea de a evita riscurile.

Al patrulea motiv este reprezentat de faptul ca sunt unele persoane care au incercat o data sau de mai multe ori sa faca diverse afaceri si mereu au esuat. Apoi, au transmis mai departe ideea conform careia este foarte dificil sa faci o afacere.

Din moment ce astfel de idei sunt destul de raspandite, nu doar ca s-a creat un “curent” de opinie, dar lumea a ajuns sa fie reticenta numai cand aude ca cineva vrea sa se apuce de o afacere.

Probabil ai si auzit despre statistica teribila conform careia 9 din 10 start-up-uri dau faliment in primii 2 ani de la infiintare.

Fii atent!… 🙂

Este important sa NU pleci urechea la asemenea lucruri!

Totusi, nu am putut sa nu ma intreb de ce apar astfel de statistici. Oricat de aproximative ar fi, tot ascund un sambure de adevar.

Si cred ca am gasit raspunsul…

Foarte multi oameni care pornesc o afacere se ataseaza emotional de ideea lor si sunt convinsi ca o sa “mearga”. In realitate insa, in majoritatea cazurilor, nu functioneaza. Ideea ta nu este cu nimic mai speciala decat ideile altora, numai datorita faptului ca iti apartine. Este o idee printre multe altele si atat.

In calitate de antreprenor trebuie sa constientizezi faptul ca, de multe ori, NU ideile preferate sau ce iti place tie functioneaza. Ci ca este nevoie sa-ti asumi riscul de a investi timp, bani si chiar imaginea ta poate fi pusa in joc, pentru a incerca o idee sau mai multe si a testa ce functioneaza. Apoi, sa urmaresti ca o unda laser ideea care functioneaza si sa te tii de treaba, indiferent ca este ideea ta preferata sau nu.

Al cincilea motiv este ca majoritatea oamenilor au convingerea ca, pentru a crede ceva, trebuie mai intai sa vezi.

Este in natura umana sa cautam lucrurile sigure, certitudinile. Sa avem sentimentul ca suntem siguri de ceea ce facem cand trebuie sa luam unele decizii in viata.

Ei bine, ca antreprenor trebuie sa-ti schimbi complet viziunea. Ai nevoie sa crezi inainte sa vezi. Cu cateva zeci de ani in urma, Eistein spunea ca “Imaginatia este mult mai importanta decat cunoasterea, deoarece cunoasterea este limitata, in timp ce imaginatia cuprinde intreaga lume, stimuland progresul, dand nastere la evolutie.” De ce? Pentru ca numai folosindu-ti imaginatia si depasindu-ti limitele, poti “cerceta” si afla noi lucruri, gasi noi solutii la probleme, obtinand noi beneficii.

Este important sa te transformi dintr-o persoana care accepta realitatea asa cum este, considerand ca nu o poate influenta aproape deloc, intr-o persoana care considera ca poate influenta decisiv realitatea si ca are forta de a schimba lucrurile.

Trebuie sa faci trecerea de la cineva care este trait de viata la cineva care traieste viata. Sa constientizezi ca evolutia ta depinde foarte mult de tine si sa nu mai iei toate lucrurile exact asa cum iti sunt “servite”.

Tin sa fac o precizare… Pentru a nu trece de limita rationalului si a avea “fantezii nerealiste”, este necesar ca tot ce-ti imaginezi sa poata fi probat in realitate. Ba mai mult, este esential sa poti chiar tu proba viziunile si ideile pe care le ai. Sa le pui in aplicare si sa testezi daca functioneaza.

Un al saselea motiv pentru care este dificil sa faci afaceri este unul foarte puternic.

Este vorba de faptul ca actiunile care duc la succes in antreprenoriat sunt, de cele mai multe ori, in primul rand greu de identificat si in al doilea rand contraintuitive.

Acest lucru se datoreaza insusi felului cum suntem noi, oamenii, “construiti”. Creierul nostru evolueaza foarte greu si in timp extrem de indelungat. 2000 de ani sunt o nimica toata pe scara evolutiei creierului uman.

Daca stai sa te gandesti, acum 150 de ani nici nu aveam curent electric. Ce sa mai spunem de alte tehnologii care au aparut relativ recent si care ne-au schimbat radical viata, cum ar fi internet-ul si telefonia mobila.

Creierul nostru pur si simplu nu se poate adapta usor unor astfel de schimbari. Nu poti schimba “peste noapte” sute sau zeci de mii de ani de evolutie. Asa ca, creierul nostru nu este adaptat sa faca fata traiului din ziua de astazi. De aceea, majoritatea actiunilor care dau rezultate si duc catre succes in zilele noastre NU SUNT INTUITIVE.

Noi gandim si facem intuitiv aceleasi lucruri care aduceau rezultate cu sute sau mii de ani in urma. Lucruri care in ziua de astazi nu mai functioneaza. In consecinta, trebuie sa ne “fortam” mintea sa se adapteze vremurilor, ceea ce nu este deloc usor.

De exemplu, daca ai o suma de bani, este intuitiv s-o cheltuiesti pe moment sau intr-un termen scurt. Este contraintuitiv sa investesti banii respectivi si sa astepti o perioada mai lunga de timp, apoi sa cheltuiesti o parte din profitul obtinut.

Un alt exemplu: este intuitiv sa incerci sa profiti de toate oportunitatile care iti ies in cale si sa asculti diverse propuneri pe care le primesti de la diferite persoane. Este contraintuitiv sa spui nu la toate oportunitatile care se ivesc si sa mergi pe drumul tau, concentrandu-te numai pe o singura oportunitate pe care s-o testezi si sa vezi cum decurg lucrurile.

Inainte de era informationala (care a debutat cu aparitia internetului) era facil sa alocam atentia distributiv catre mai multe lucruri si sa facem alegerile bune pentru noi.

Acum, sub impactul uriasului bombardament informational, atentia noastra se imparte in multe directii si ne este aproape imposibil sa ne concentram numai asupra unui lucru. O consecinta a acestui aspect este si ca nu mai avem rabdare. Vrem rezultate rapid, indiferent de domeniu. Vrem sa obtinem ce ne dorim cat mai repede.

Insa, de multe ori, un antreprenor este necesar sa astepte ani buni pana sa vada cu adevarat rezultatele muncii sale.

La final…

Bun, sunt constient ca iar m-am lungit cam mult, insa este un articol care se “digera” usor, mai ales daca il asezonezi cu o cafeluta sau un ceai cald langa tine.

Este important sa-l citesti de mai multe ori atunci cand te decizi sa-ti faci o afacere sau daca ai deja o afacere functionala.

Explica aspectele din spatele aparentelor, lucrurile care conteaza cu adevarat cand vine vorba de succes in afaceri si antreprenoriat.

Este o mica parte dintr-un CURS AUDIO-VIDEO foarte util pentru tine daca doresti sa pasesti pe drumul antreprenoriatului sau esti pe acest drum. Mai cu seama daca esti la inceput.

Vestea buna este ca poti sa ai afacerea ta fara sa esuezi. Pentru aceasta te invit sa te Abonezi prin formularul de mai jos ca sa primesti printre primii detaliile cand voi lansa cursul.

Acest curs iti poate schimba radical viata si poti avea afacerea ta de succes!

Iti multumesc pentru atentie si ne auzim in curand.

Cu prietenie si respect,
Dragos Stoica

Prenumele:

E-mail-ul pe care-l folosesti des:

*Te poti dezabona oricand.

**Conform normelor GDPR (General Data Protection Regulation) adoptat de Parlamentul European, e-mail-ul tau va ramane strict confidential si NU va fi folosit in scop comercial.

Share Button