Cum sa castigi bani in prezent

Share Button

Cum sa castigi bani in prezent

Am primit cu ceva timp in urma o intrebare de la un prieten de-al meu: “Mai Dragos, ce merge in ziua de azi, ce afacere sa-mi deschid? Am incercat sa ma interesez de multe afaceri, dar parca niciuna nu-mi cade pe stilul meu. Da-mi o idee ceva, daca ai! Ca nu mai suport sa merg acolo la munca!!! Mi s-a urat de tot!!! Merg luni sa ma interesez si de…” Spunea ca va merge sa se intereseze (si de) ce presupune sa-si deschida o taraba in piata, ca sa vanda legume.

Care crezi ca a fost reactia mea?

A fost o reactie pura, de moment, un “Hmm…” mai lung si cu capul usor miscandu-ma de sus in jos, lasadu-mi privirea in pamant, ca un semn de resemnare.

Apoi, am adaugat: “Stii care e problema ta?”

El s-a uitat uimit la mine si nu a zis nimic. A facut doar un semn din cap si din maini cum ca ar vrea sa continui, ca si cum i-as face o mare dezvaluire.

Ok, stai putin… πŸ™‚

Inainte sa-ti spun ce raspuns i-am dat, trebuie sa fac unele precizari aparent teoretice, dar iti spun de pe-acum ca sunt mai practice ca niciodata. Vei vedea de ce.

Exista 3 categorii de oameni, iar in una dintre aceste categorii sigur te afli si tu:

1. Prima categorie: oameni care nu au incercat in viata lor sa faca vreo afacere si nu stiu aproape nimic despre afaceri si antreprenoriat;

2. A doua categorie: oameni care au incercat macar o data sa faca o afacere sau au intrat in diverse sisteme/colaborari (includ aici si multi level marketing), dar nu au reusit sa duca lucrurile intr-o directie de succes pentru ei;

3. A treia categorie: oameni care au o afacere functionala sau sunt parte dintr-o afacere, sunt antreprenori sau sunt implicati in diverse sisteme de afaceri.

In plus, trebuie sa te previn asupra unui aspect extrem de important de care este necesar sa tii cont daca doresti vreodata macar sa ai un gand sa-ti deschizi o afacere.

Se numeste “viteza de implementare”. Printre altele, inseamna ca in tot ceea ce faci, sa aplici IMEDIAT ce inveti. Inclusiv ce inveti de la mine aici.

Trebuie sa faci cumva sa-ti dezvolti aceasta abilitate, sa-ti insusesti “mindset-ul” de a implementa imediat. Sa ti se para natural acest tip de gandire si comportament.

Imi aduc aminte de o vorba a “batranului” Jay Abraham (pe care il consider un geniu al marketingului mondial, poti cauta pe Google in cazul in care nu ai auzit inca de el), care spunea: “Everything is a test”. In traducere: “Totul este un test.”

Asa ca nu ai timp de pierdut. Nu ai de unde sa stii daca o idee este buna sau nu, pana nu o testezi in “focul luptei”, in lumea reala.

Degeaba tie ti se pare ca vei da lovitura si ca ai cea mai buna idee! Cunosc sute de oameni care au idei “geniale” de afaceri, dar numai in mintea lor sunt geniale.

NU trebuie sa astepti si de exemplu, sa spui: “De saptamana viitoare ma ocup de acest lucru.” Mare greseala!

Pentru ca vor aparea alte lucruri “urgente” care “trebuie” facute si vei amana mereu. Crede-ma, stiu multe cazuri de oameni care regreta si in ziua de azi ca nu au pus in practica cel putin o idee pe care au avut-o cu ani in urma.

Poate nu iesea nimic, cine stie… Dupa cum am spus, totul este un test. Dar macar nu se mai gandeau cum ar fi fost daca ar fi pus in practica ideea respectiva.

Jeff Bezos, fondatorul Amazon si probabil cel mai bogat om din lume, a facut mai demult o marturisire: “A fost intr-adevar o alegere dificila, dar, in cele din urma, am decis ca trebuie sa incerc. Nu ma gandeam ca o sa regret daca esuez. Ma gandeam insa ca voi fi mereu bantuit de decizia de a nu fi incercat deloc.”

Acum, ca ai inteles contextul general din spatele unor intrebari de genul “Ce merge, ce afacere sa-mi deschid?” banuiesc ca ai inteles si de ce sunt pus mereu in dificultate cand sunt solicitat sa dau un raspuns.

Insa, in acel moment, in care prietenul cu care stateam la o bere se uita lung la mine si parca plin de speranta ca ii voi spune o informatie valoroasa, mi-a trecut prin minte ceva la care nu ma gandisem inainte niciodata. Cel putin nu sub acea forma.

Dupa secunde bune de tacere, am ridicat privirea sprinten si i-am zis: “Hai sa iti spun despre cum poti crea bani!”

“Razi de mine?” Mi-a raspuns el.

“Chiar deloc.” Am replicat eu.

Iti povestesc si tie ce i-am zis, cu mentiunea ca voi incerca sa-ti detaliez doar esentialul. Cat sa prinzi ideea…

Banii sunt un rezultat. Ei apar fara sa vrei in momentul in care sunt intrunite conditiile pentru aparitia lor. Ca sa apara este necesar sa faci lucrurile potrivite in ordinea “corespunzatoare”.

Insa, banii NU rezulta in urma unei situatii de tip cauza-efect, asa cum cred multi oameni.

Paradoxal, daca ai probleme financiare, nu banii sau lipsa lor sunt problema ta! Poate ar fi bine sa-ti notezi aceasta afirmatie undeva si s-o citesti in fiecare zi timp de o luna.

Problema ta reala este capcana in care te afli si pe care nu o intelegi. Iar daca n-o intelegi, orice ai face evident ca nu functioneaza.

De aceea repet insistent ca este important sa intelegem elementele din spatele aparentelor, indiferent ce probleme avem in viata. Este important sa analizam ce ne-a adus in situatia in care suntem.

Odata ce am inteles, indiferent cat de mare este gravitatea unei situatii, avem o capacitate mult mai mare de a iesi din ea. Avem stapanire de sine, mai mult calm si parca simtim ca vom sti ce sa facem ca sa iesim din orice criza.

In momente grele, ai nevoie de claritate mai mult ca oricand. Altfel, sub impactul emotiilor, poti lua decizii foarte rele pentru tine.

Sa revenim la bani…

Spuneam ca banii sunt un rezultat. Ei rezulta atunci cand creezi si livrezi valoare altor oameni, iar acestia iti dau bani in schimb.

Cuvantul cheie este “valoare”. Intai valoarea, apoi ca o consecinta fireasca vin si banii.

De aceea, pe tine, pentru inceput nici nu trebuie sa te intereseze banii. De fapt, este chiar contraindicat sa te gandesti cum sa faci bani! Este indicat sa te gandesti cum sa creezi valoare, apoi cum s-o livrezi in asa fel incat sa poti primi bani in schimbul valorii pe care ai creat-o.

Aici se pierd multi, pentru ca este foarte dificil de inteles. Deoarece “valoarea” este ceva abstract. Nu este ceva tangibil, desi lucrurile care aduc valoare sunt tangibile. Este o “nebunie”. πŸ™‚ Iar cine desluseste si intelege “nebunia” asta, va avea succes financiar asa cum nu ii va veni sa creada.

Mai esti alaturi de mine?… Daca da, ma bucur, fiindca este posibil sa afli ceva ce iti va schimba radical viata (in bine, normal).

Legat de “valoare”, voi incepe prin a-ti deslusi misterul.

Daca ne uitam la definitia cuvantului, conform DEX, aflam urmatoarele: “Insusire a unor lucruri, fapte, idei, fenomene de a corespunde necesitatilor sociale si idealurilor generate de acestea; suma calitatilor care dau pret unui obiect, unei fiinte, unui fenomen etc.; importanta, insemnatate, pret, merit.”

Insa, in acest articol, n-o sa intram in detalii tehnice, ci o sa-ti prezint ce functioneaza concret in viata reala si cum poti folosi tu aceste lucruri.

Am mentionat deja ca valoarea este ceva abstract, adica nu este un lucru. Cred totusi ca nu este nici un concept, asa cum economistii lasa sa se inteleaga. Este ceva ce poate fi explicat si inteles, daca abordam acest termen din perspectiva practica. Ma refer sa-l transpunem in realitatea noastra de zi cu zi.

Privind in acest mod, am constatat ca VALOAREA ESTE UN PROCES. Este procesul prin care noi, oamenii, valorificam ceva. Fie ca este vorba despre un produs fizic sau un produs/serviciu intangibil.

Ca atare, NOI DAM VALOARE lucrurilor prin necesitatile (nevoile) pe care le avem. Nu stiu daca iti dai seama de profunzimea acestui aspect. Pentru ca de aici decurg toate celelalte elemente care in final duc la succes, bani, reputatie.

Nimeni si nimic nu poate afirma ca are valoare daca noi ceilalti nu i-am da aceasta valoare. Deocamdata iau un exemplu la intamplare, apoi iti spun si ce anume aduce cea mai mare valoare oamenilor.

Sa luam ca exemplu un fotbalist, sa zicem Gica Hagi. Prin talentul lui ne-a adus noua (ma refer la marea masa de oameni pasionati de fotbal) o satisfactie emotionala, o placere (entuziasm, adrenalina, relaxare, spune-i cum vrei tu). Asadar, noi am obtinut o satisfactie emotionala prin ceea ce Gica Hagi facea pe teren. Ne facea placere sa-l urmarim. Ca atare putem spune ca el oferea valoare unui numar mare de oameni. Asa ca era normal sa castige multi bani de pe urma activitatii sale.

Sa luam un alt exemplu: o firma producatoare de antinevralgic. Ofera valoare sau nu? Evident ca da! Deoarece atunci cand te doare tare capul parca nu mai ai niciun chef de viata. Mai ales daca durerea este insotita si de o stare de rau de la stomac. Daca stii ca luand un antinevralgic iti va trece durerea, atunci vei conferi o valoare foarte mare acelei pastile, care in conditii normale nici nu ai stii ca exista.

De aici tragem doua concluzii importante. Prima: oamenii valorizeaza cel mai mult lucrurile sau persoanele care ii ajuta sa SCAPE DE O SUFERINTA sau care le ADUC O PLACERE cat mai mare. A doua concluzie: valoarea unui lucru sau a unei persoane creste, as indrazni sa spun exponential, atunci cand exista O URGENTA la mijloc.

Retine aceste cuvinte: cei mai multi bani castigi daca prin activitatea ta, practic prin produsele si/sau serviciile pe care le oferi, ajuti oamenii sa scape de suferinte (indiferent de natura lor) sau reusesti sa le aduci o imensa satisfactie emotionala (placere). Daca totul se afla sub impactul unei situatii de urgenta sau reusesti sa creezi tu cumva in mod etic o urgenta, atunci mai ramane doar sa spui cat si unde sa iti vireze banii.

As mai adauga un element. Din pacate, mai ales in Romania, este mai dificil sa castigi bani frumosi din postura de angajat. Intr-adevar, exista si joburi bine platite, iar eu chiar am realizat un intreg curs audio despre cum poti sa le gasesti si sa le “accesezi”. Insa vei castiga incomparabil mai putin decat in calitate de antreprenor.

Daca te intereseaza, detaliile despre curs le poti gasi aici.

Nu e ceva tragic sa fii angajat, poti trai decent daca aplici ceea ce iti recomand in cursul la care faceam referire mai sus. Doar ca sunt multe dezavantaje cand iti oferi serviciile din postura de angajat. Nu intru in detalii acum, doar iti spun ca este mult mai bine daca lucrezi si oferi produse si/sau servicii din postura de antreprenor.

Acum, sa facem un scurt rezumat despre cum sa castigi bani in prezent:

– Nu trebuie sa te concentrezi pe bani, ci pe ceva (produse si/sau servicii) prin care sa oferi valoare oamenilor. Stiu ca la inceput iti va fi dificil. Pentru ca suntem invatati de mici ca atunci cand vrem ceva sa ne concentram toate eforturile si atentia pe ceea ce vrem, iar dupa un timp sunt mari sanse sa obtinem daca procedam astfel. Recunosc ca suna frumos in teorie! Ei bine, in cazul banilor nu functioneaza. Deoarece banii sunt doar un simbol, un mijloc de schimb.

Asadar, intai oferi valoare oamenilor, apoi pui la punct un sistem prin care oamenii sa iti dea bani la schimb.

Nu te ingrijora daca nu ai bani sa incepi, daca nu ai firma, daca nu ai relatii (la inceput). Realizeaza ceva care sa-i ajute pe altii sa-si satisfaca necesitatile si dupa ce te-ai convins de acest lucru, numai atunci incepe sa te interesezi cum poti incasa bani legal din ceea ce faci.

Din pacate, inca sunt multi care pun caruta in fata boilor. Isi fac firma, cheltuie pe sediu si publicitate, isi fac un website “fancy” si mai stiu eu ce… Crezand ca prin imaginea lor astfel formata vor atrage clienti. Mai ales daca esti la inceput, nu sta si pierde timpul cu lucruri de genul. Clientii platesc daca le satisfaci nevoile, NU te platesc ca ai un logo frumos sau website spectaculos.

– Nu trebuie sa fii COMOD. Ani la rand am “studiat” pe viu diversi oameni de afaceri (antreprenori) care au facut bani prin munca, pornind de jos. Chiar daca in Romania inca se mai vehiculeaza ideea ca daca nu furi nu ai cum sa faci bani multi, iti spun ca este o cretinitate. Si imi asum ce zic. In orice societate exista coruptie, nu numai la noi. Dar sa stai blocat pe astfel de idei si sa nu faci nimic, este o mare prostie. Poti face bani prin munca!

Dupa ani buni, am constatat ca TOTI antreprenorii au cateva lucruri in comun. Iar unul din ele, poate cel mai important, este ca nu sunt deloc comozi. Sunt oameni de actiune, asa este felul lor de a fi. In esenta ma refer. Multi nici macar nu isi propun sau nu se straduiesc sa nu fie comozi. Pur si simplu sunt asa prin forta lucrurilor. Este un mindset al antreprenorilor de succes.

Am descoperit ceva foarte interesant legat de comoditate si mi se pare util sa afli si tu.

Multi oameni considera ca a nu fi comod inseamna sa faci efort fizic. Adica sa lucrezi mult cu mainile, sa mergi sau sa stai mult in picioare, sa cari diverse obiecte etc.

Dupa ce am analizat lucrurile in profunzime, ceea ce am constatat a fost ceva ce mi-a schimbat intreaga perspectiva asupra ideii de comoditate.

Angajandu-ma experimental la diverse companii ca sa testez si sa documentez anumite lucruri care ma interesau, am vazut cum colegii mei de munca lucrau la propriu destul de mult si se plangeau ca sunt obositi, ca nu au timp nici sa manance, ca nu li s-a respectat programul promis initial de angajator si au lucrat mai mult si mai des, ca li s-au dat si alte sarcini sa faca pe langa sarcinile postului, uneori chiar ca nu li s-au platit orele suplimentare sau nu suficient dupa opinia lor.

La prima vedere, parea ca ei nu sunt deloc comozi, ba din contra, parea ca munceau mai mult decat prevedea fisa postului.

Ei bine, aici este capcana! Ca tocmai din comoditate au ajuns in situatia in care erau. E foarte interesant! Iti voi explica imediat de ce si la ce ma refer.

Ca sa intelegi bine, incep prin a-ti pune o scurta intrebare: “De ce te angajezi?” Raspunsul firesc este, pe langa alte detalii secundare, ca in principal te angajezi ca sa castigi bani. Apoi te intreb: “Dar cum castigi bani din postura de angajat?” Raspunsul este primind salariul. Practic, persoana (compania) care te angajeaza iti da o parte din veniturile sale pentru ca o ajuti sa realizeze venituri. Ca atare, esti cumva la mana angajatorului.

Vrei sa stii raspunsul din spatele aparentelor la intrebarea de mai sus? Ma refer la intrebarea “De ce te angajezi?”. Dar promiti sa nu te superi… πŸ™‚

Te angajezi pentru ca prin propriile forte nu esti capabil sa-ti asiguri existenta sau sa castigi suficient cat sa duci o viata relativ ok. Atunci este necesar sa lucrezi pentru altcineva care din veniturile lui iti va da o parte (de obicei sub forma de salariu lunar) in schimbul muncii pe care o prestezi.

Practic, oricat de greu iti vine sa crezi, tu te angajezi din comoditate. E mai simplu sa-ti spuna altul ce sa faci si apoi sa te plateasca, decat sa gandesti tu ce poti face, sa intreprinzi lucruri, sa-ti castigi proprii bani si/sau sa platesti tu pe altii.

Dupa cum vezi, comoditatea nu este ceea ce probabil ai crezut. Nu inseamna ca daca muncesti intre 8 si 12 ore pe zi nu esti comod. Din contra, esti comod si din cauza asta ai si ajuns sa lucrezi atat. Ma refer strict la cazul cand lucrezi pentru altineva.

A nu fi comod inseamna ca tu sa te interesezi cum poti face bani prin propriile forte, sa te documentezi, sa lucrezi poate 12 ore pe zi pentru tine, sa te descurci intr-o lume de multe ori incorecta din punctul tau de vedere.

Problema este ca atunci cand esti comod risti mai mult decat atunci cand nu esti comod. Desi multi oameni cred contrariul. Aparent este bine sa fii platit pentru munca ta in calitate de angajat si pare ca ai o siguranta. In realitate, este destul de greu pe termen lung, iar in ziua de azi asa-zisa siguranta nu mai exista. Oricand, mai ales la privat, iti poti pierde locul de munca. In general, sa lucrezi ca angajat este greu pe termen lung, din multe motive pe le voi analiza cu alta ocazie.

Singura solutie buna este ca, pe langa locul de munca si venitul “sigur” pe care il ai, sa incerci usor usor (repetitia este intentionata) sa te documentezi si sa faci pasi mici spre a realiza ceva in scopul sa-ti castigi o parte din bani prin propriile forte. Iar cu timpul sa ajungi la nivelul in care sa-ti castigi 100% din bani prin gandirea si eforturile tale. Sa ajungi la nivelul in care sa creezi valoare si sa fii platit corespunzator. Sa devii un om prosper in mod corect si onest. Oamenii sa te plateasca pentru ca obtin ceea ce isi doresc prin produsele si/sau serviciile pe care tu le oferi.

– Tine minte ca cei mai multi bani obtii oferind produse/servicii care ajuta oamenii sa SCAPE DE O SUFERINTA sau prin care aduci oamenilor O SATISFACTIE EMOTIONALA (PLACERE) cat mai mare. De asemenea, este important sa retii ca valoarea perceputa a unui lucru creste exponential atunci cand exista o situatie de URGENTA. Oamenii platesc mai repede si mai mult ca sa-si rezolve urgentele sau ceea ce percepe fiecare ca fiind o urgenta pentru el.

Atentie! Aici nu ma refer sa pacalesti lumea ca le rezolvi rapid problemele sau mai stiu eu ce alte “scamuri”, gen metode de imbogatire rapida sau alte prostii din astea.

Ma refer sa te documentezi bine si sa gasesti acele probleme reale cu care oamenii se confrunta sau sa gasesti cu adevarat ceea ce isi doresc foarte mult, apoi sa le oferi ceea ce au nevoie prin produsele/serviciile tale.

– Sa nu faci o greseala pe care multi antreprenori, mai ales la inceput de drum, o fac. Avem tendinta de a oferi ceea ce credem noi ca este potrivit si dorit de ceilalti. Insa, de multe ori, ce vor ceilalti este diferit de ceea ce credem noi ca vor. De aceea multe afaceri dau faliment si de aceea este extrem de important sa afli cat de multe detalii poti despre potentialii tai clienti. Cum poti face acest lucru este subiectul unui alt articol.

In concluzie, pentru a incepe sa castigi bani seriosi, este necesar sa incepi sa creezi si sa livrezi valoare masiva oamenilor. Acesta este primul pas: sa incepi sa creezi valoare.

Sa te transformi dintr-un “value extractor” (persoana care lucreaza pentru altcineva sau nu lucreaza deloc) intr-un “value creator” (persoana care creaza si livreaza valoare in lume).

Apoi, dupa un timp, din experienta iti spun ca intre 3 si 6 luni, vei reusi sa incasezi primii bani.

La final…

Desi m-am lungit cam mult, iti recomand sa citesti acest articol pe pasaje si sa revii asupra lui de cate ori simti ca esti “stramtorat” din punct de vedere financiar.

Este ca o gura de aer curat de munte care te va inspira si iti vor veni idei bune despre cum poti sa depasesti situatiile dificile.

Tot ce mai pot sa fac acum este sa te rog sa dai “share” pentru a ne largi comunitatea si a incepe sa comunicam mai eficient. Unde sunt mai multe pareri si experiente de viata, sunt si invatamintele cele mai de pret.

Mult succes!

Cu prietenie si respect,
Dragos Stoica


Aboneaza-te la newsletter:

Prenumele:

E-mail-ul pe care-l folosesti des:


Share Button