Desi sunt oportunitati ca niciodata, multi oameni nu le vad

Share Button

Desi sunt oportunitati ca niciodata, multi oameni nu le vad

Sunt intr-o cafenea in Bran. Aerul curat de munte ma inspira sa-ti scriu cateva randuri.

Permite-mi sa te intreb: “Ce inseamna, in viziunea ta, o oportunitate?”

Lasa-le incolo de teorii si definitii, spune exact ce crezi tu, folosind propria gandire si cuvinte.

Orice iti trece prin cap, da o definitie a ta si noteaz-o acum undeva… In calculator, in telefon, pe o foaie de hartie.

Dupa cum probabil stii, imi place sa privesc si sa “analizez” comportamentul uman, mai ales din prisma relatiilor dintre indivizi, dar si din punct de vedere al evolutiei individuale. Pentru ca apoi sa prezint prin CURSURI AUDIO-VIDEO ce anume functioneaza si ne aduce rezultate satisfacatoare.

De-a lungul timpului, am discutat cu mai multi oameni pe acest subiect si paradoxal, aproape toti stiau in sinea lor ca traim vremuri pline de oportunitati, dar nu faceau nimic sa beneficieze de vremurile in care traim. In consecinta, veniturile lor erau foarte mici comparativ cu cat ar fi putut castiga.

Intrebarea fireasca este de ce se intampla astfel? De ce nu beneficiem cu adevarat de oportunitatile care ne inconjoara?

Consider ca sunt mai multe explicatii, iar eu ACUM ti le prezint pe CELE MAI IMPORTANTE:

In primul rand, majoritatea oamenilor traieste “dupa ureche” sau dupa instinct. Ca urmare, chiar daca uneori iti ies lucrurile bine pe moment, nu poti lua decizii care sa fie bune pe termen mediu si lung. Deoarece deciziile bune sunt bazate pe cunostintele pe care le ai si detaliile pe care le stii despre o anumita situatie. Daca tu nu te documentezi si nu cauti zilnic sa evoluezi cat de putin, nu ai cum sa iei decizii bune pentru tine, indiferent ca vorbim de viata profesionala sau personala.

Asadar, ca sa intri in contact cu oportunitatile, este necesar sa te indrepti tu constient catre ele. Incepi prin ceea ce se numeste “research”. Aceasta presupune sa cauti informatii despre domeniul de care esti interesat si apoi sa analizezi informatiile gasite. Este nevoie insa de un echilibru intre activitatea de “research” si cea de punere in practica a lucrurilor pe care le-ai aflat, pentru a nu cadea in extrema in care consideri ca nu detii suficiente informatii ca sa te apuci de treaba.

Am vazut multi oameni care nu se simt pregatiti si tot amana, considerand ca trebuie sa afle noi informatii inainte sa inceapa. Riscul este sa nu mai incepi niciodata sau sa incepi foarte tarziu cand oportunitatea a disparut.

Idee este sa faci “research”, apoi sa pui IMEDIAT in practica ce ai aflat, apoi iar faci “research”, iar pui in practica si tot asa pana identifici o oportunitate. Stii ca ai identificat o oportunitate cand “simti” PROGRES. Progresul este singurul factor care iti arata ca esti pe drumul cel bun si iti da energia necesara sa continui.

O prima concluzie este ca nu trebuie sa astepti sa apara oportunitatile, ci trebuie sa te indrepti tu catre ele.

Mergem mai departe…

O a doua explicatie pentru care oportunitatile sunt “invizibile” pentru multi oameni este ca in multe situatii din viata noastra suntem condusi de emotii cand luam decizii.

De multe ori, ratiunea doar justifica deciziile luate anterior, desi ne place sa credem ca ratiunea sta la baza deciziilor noastre. Ei bine, nu este asa. Emotiile sunt mult mai puternice decat ratiunea, oricat am incerca noi sa negam acest lucru.

Emotiile te pot face sa ratezi realele oportunitati si sa te indrepti catre anumite lucruri pe care tu le percepi ca fiind oportunitati, dar in realitate nu sunt.

Ce poti face in schimb este sa te linistesti si mai ales sa nu iei niciodata decizii cand esti obosit sau sub presiunea momentului. Daca te afli intr-o situatie in care simti ca ti se cere sa iei o decizie de care nu esti sigur, gaseste o cale sa evadezi din acea situatie, apoi ia decizia.

Cand nu cunosti bine o situatie si mergi pe presupuneri, poti lua decizii care, in timp, se pot dovedi foarte nocive pentru tine. De aceea este necesar sa elimini pe cat posibil factorii care duc la confuzie si sa simplifici cat de mult poti detaliile care compun situatia respectiva.

O alta cauza care sta la baza faptului ca nu putem “vedea” oportunitatile este bombardamentul informational care ne distrage atentia.

Este o poveste lunga, insa pe scurt, noi oamenii suntem curiosi din fire. De aceea, cadem foarte usor prada tentatiei de a dori sa stim ce se intampla in jurul nostru, chiar daca lucrurile respective nu au deloc impact asupra noastra, ba din contra, de multe ori pierdem timpul inutil si ne aduc numai deservicii.

Cateva exemple concrete ar fi: pierdem ore intregi la televizor sau pe youtube, barfim cu diverse persoane pe teme de ordin general, ne facem de lucru prin locuinta ore in sir, gatim timp indelungat, dorim sa fim in ton cu noutatile de tip can-can, mergem la cumparaturi care nu ne trebuie in mod urgent si neaparat, ne jucam pe calculator, verificam des mail-ul si retelele sociale etc.

Toate aceste lucruri ne distrag atentia si ne obosesc. Nu ne mai putem concentra asupra lucrurilor care conteaza cu adevarat pentru evolutia noastra in bine.

Iti spun sa nu te mai uiti la televizor sau pe retele sociale??? NICIDECUM!

Si eu ma uit la TV si stau pe retele sociale.

Iti recomand doar sa “pierzi” pentru elemente de genul celor descrise mai sus circa 20% din timp, iar restul sa-l folosesti ca sa te dezvolti tu ca persoana din toate punctele de vedere.

Un alt element foarte puternic este ca lucrurile care functioneaza cu adevarat si ne aduc rezultate bune sunt de cele mai multe ori greu de identificat si contraintuitive.

Aceasta se datoreaza insusi felului cum suntem noi, oamenii, “construiti”. Creierul nostru evolueaza foarte greu si in timp extrem de indelungat. 2000 de ani sunt o nimica toata pe scara evolutiei creierului uman.

Daca stai sa te gandesti, acum 150 de ani nici nu aveam curent electric. Ce sa mai spunem de alte tehnologii care au aparut relativ recent si care ne-au schimbat radical viata, cum ar fi internet-ul si telefonia mobila.

Noi gandim si facem INTUITIV aceleasi lucruri care ne aduceau rezultate bune cu sute sau mii de ani in urma. Lucruri care in ziua de astazi nu mai functioneaza. In consecinta, trebuie sa ne fortam mintea sa se adapteze vremurilor, ceea ce nu este deloc usor.

Spre exemplu, este intuitiv sa incerci sa profiti de toate asa-zisele “oportunitati” care iti ies in cale si sa asculti diverse propuneri pe care le primesti de la diferite persoane. Este contraintuitiv sa spui NU la toate asa-zisele “oportunitati” care se ivesc si sa mergi pe drumul tau, concentrandu-te numai pe o singura oportunitate reala pe care s-o testezi si sa vezi cum decurg lucrurile.

Ok, acum vom trece la detalii specifice oportunitatilor de afaceri si cum le poti identifica.

Se spune ca unde exista o nevoie, exista si o oportunitate. Orice om are nevoi. Mergand in extrem, chiar si cel care doreste sa se spanzure, are nevoie de un streang.

Poti crea produse/servicii noi sau poti combina produse/servicii existente si sa oferi ceva nou (ceva sub o alta forma decat cele existente pe piata pana atunci).

Sunt doua ELEMENTE-CHEIE de care este bine sa tii cont atunci cand doresti sa identifici si sa profiti de oportunitatile lumii in care traiesti.

Ti le prezint in ordine aleatoare si le voi numerota pentru a fi usor de inteles:

1. Retelele Sociale

Putini oameni isi dau seama cu adevarat ce reprezinta retelele sociale (in special facebook) si cum sa le folosesti pentru a face bani.

Iti dau doar un exemplu pe care l-am intalnit: poti sa-ti faci o pagina sau un grup de facebook si sa incurajezi discutiile pe domeniul care te intereseaza pe tine, asa incat sa obtii multe detalii despre oportunitatile din piata in domeniul respectiv. De asemenea, in acest mod poti sa observi ce ii motiveaza pe oameni.

Din experienta iti spun ca oamenii sunt de cel putin doua ori mai motivati sa scape de suferinte decat sa obtina placere. Dupa cum a spus cineva: “Nimeni nu a apelat la serviciile mele cand soarele stralucea si pasarelele cantau, toti m-au cautat cand au dat de probleme si suferinte.”

2. Trebuie sa “mergi” incotro se indreapta lumea.

Ma refer ca trebuie sa cauti oportunitati si trenduri care vor creste in viitor.

Totul se schimba in lume si mai rapid ca niciodata. Trebuie sa te dezvolti in raport cu schimbarile.

Interesant este ca desi sunt multe schimbari care apar in lume, situatia generala se schimba destul de incet asa incat nu o putem percepe in mod direct.

Mediul de afaceri si mai ales tehnologia evolueaza repede comparativ cu ce se intampla acum 50 de ani, dar noi ca fiinte umane suntem in asa fel “construiti” din punct de vedere mental incat nu putem percepe la nivel constient schimbarile in timp real. Noi le vedem dupa ce s-au intamplat. Si constatam uimiti cat a evoluat lumea si ne intrebam unde se va ajunge cu evolutia.

Asta deoarece schimbarile nu sunt vizibile usor. Nu le poti identifica in mod clar. Daca, de exemplu, iei un pahar cu apa si il muti pe o masa dintr-un loc in altul, tu vezi clar ca ceva s-a schimbat. Ei bine, evolutia tehnologica si a mediului de afaceri nu le poti vedea cum se intampla. Ceea ce face ca mintea noastra sa nu perceapa schimbarile decat atunci cand este prea tarziu.

In consecinta nu putem sa actionam, deoarece nu constientizam ca exista lucruri care se schimba generand oportunitati. Nu suntem conceputi sa gandim astfel, asa ca ne trezim intr-un viitor care parca nu este facut pentru noi si pentru care nu am fost pregatiti.

Acum, ca stii aceste lucruri, care crezi ca este solutia ca sa beneficiezi de oportunitati?

Solutia este sa faci ceea ce au facut si altii si ma refer la faptul ca trebuie sa te orientezi catre industrii care cresc in prezent si care au potential de crestere si in urmatorii 10-20 de ani.

Inainte de a-ti dezvalui care sunt, in opinia mea, cele mai bune industrii in care sa activezi, da-mi voie sa-ti mai spun doar un aspect important, as zice chiar decisiv la nivel planetar.

Ma refer la faptul ca munca manuala se diminueaza considerabil pe zi ce trece, iar in unele industrii a disparut definitiv, fiind inlocuita de computere, masini si echipamente tehnologice.

De exemplu, intr-o fabrica de imbuteliere a castravetilor in borcane, cu aproximativ 20 de ani in urma este posibil ca 50 de oameni sa fi lucrat pentru a realiza ceea ce in ziua de astazi realizeaza 5 oameni, poate chiar mai putin.

O linie tehnologica bine pusa la punct face totul, de la preluarea si spalarea castravetilor pana la imbutelierea in borcane si etichetarea lor.

Daca vrei sa beneficiezi cu adevarat de oportunitati, nu ai cum sa nu tii cont de acest detaliu esential al disparitiei muncii manuale. Pentru ca, inevitabil, daca nu vei apela la tehnologie vei falimenta in fata celor care folosesc tehnologia si ies mai repede pe piata decat tine cu costuri mai mici si cu productivitate mult mai ridicata.

Acum, iti prezint cateva dintre industriile cu potential de crestere masiva in prezent, dar si in urmatorii 10-20 de ani.

Iti recomand sa nu iei pur si simplu de buna ce-ti spun, ci sa cauti si tu in functie de interesele pe care le ai si de zona unde locuiesti, care sunt cele mai bune oportunitati raportat la domeniile pe care eu ti le prezint.

Poate identifici o idee anume sau o micronisa care functioneaza bine. Asa ca, raporteaza-te la ceea ce iti prezint, dar “sapa” si tu cat mai adanc pana gasesti ceva ce ti se potriveste.

Mentionez ca nu este prima oara cand prezint aceste informatii, este posibil sa le fi intalnit in alte articole si traininguri de-ale mele. Sunt nevoit sa le repet, dat fiind subiectul acestui articol.

Industrii cu potential de crestere in prezent si viitor:

1. Educatie (in sensul de cursuri online aplicate pe nevoi concrete) si coaching

2. IT (tehnologia informatiei), in special software (mereu se lanseaza noi platforme, noi aplicatii, noi dispozitive, in toate domeniile, generand milioane de oportunitati)

3. Servicii outsourcing (externalizarea este un acord in care o companie angajeaza o alta companie care sa-i preia una sau mai multe dintre activitatile interne existente)

4. Cazare si transport pentru turisti (ne place din ce in ce mai mult sa calatorim, sa avem experiente noi de relaxare, culinare si culturale)

5. Servicii de ajutorare a persoanelor in varsta singure (traim mai mult, ca atare procente tot mai mari din populatie vor avea nevoie de ingrijire)

6. Nutritie, infrumusetare si despre cum sa mananci sanatos si/sau sa pierzi in greutate (vrem sa aratam bine, sa avem o sanatate buna si cheltuim din ce in ce mai mult pentru astfel de lucruri)

La final…

Iti voi da un pont!

In interiorul acestor industrii care se dezvolta pe zi ce trece, este nevoie de o “specie” interesanta de oameni. 🙂

Iar acestia se numesc ANTREPRENORI.

Discutia este foarte lunga, dar in esenta un antreprenor este cineva care preia materie prima si capital dintr-un nivel jos de productivitate si le recombina intr-un fel in care un nivel ridicat de productivitate rezulta.

Ceea ce vreau sa stii este ca daca vrei sa faci bani prin propriile forte ai nevoie de gandire antreprenoriala.

Aceasta inseamna sa fii DISPUS sa inveti cum functioneaza lucrurile intr-un domeniu pe care ti-l alegi, sa te familiarizezi cu domeniul respectiv si apoi sa combini diverse elemente (bunuri, tehnologie, capital, oameni, idei) asa incat sa formezi un sistem care sa genereze valoare celor din jur.

Consider ca a fi antreprenor este oportunitatea cea mai de pret, deoarece in primul rand reprezinta oportunitatea de a te descoperi pe tine in ipostaza de creator, de cineva care isi asuma initiative si riscuri, precum si posibilitatea de a simti acel sentiment deosebit atunci cand esti rasplatit pentru eforturile tale. Ma refer la rasplata atat din punct de vedere financiar, dar si al satisfactiei personale.

Gata! 🙂 Ma opresc aici.

In cazul in care doresti sa afli mai multe detalii despre cum poti deveni un antreprenor de succes si sa castigi bani din afacerea ta, te invit sa te Abonezi prin formularul de mai jos.

Un Share as aprecia mult daca ti-a placut acest articol. Iti multumesc si iti doresc multa inspiratie in luarea deciziilor!

Cu prietenie,
Dragos Stoica

Prenumele:

E-mail-ul pe care-l folosesti des:

*Te poti dezabona oricand.

**Conform normelor GDPR (General Data Protection Regulation) adoptat de Parlamentul European, e-mail-ul tau va ramane strict confidential si NU va fi folosit in scop comercial.

Share Button