Recomandari utile cand mergi la un nou loc de munca

Share Button

Recomandari utile cand mergi la un nou loc de munca

Mi-aduc aminte prima data cand m-am angajat… Am crezut ca, odata ce am obtinut job-ul dorit, restul va veni de la sine. Ca, in timp, ma voi acomoda cu noul loc de munca, cu noii colegi, cu noua (pentru mine) conducere, cu noile cerinte si moduri de a face lucrurile.

Insa, nu a fost deloc asa usor pe cat credeam. Din doua motive: 1. Nu mai lucrasem niciodata si nu eram obisnuit cu noua “situatie”; 2. Nu stiam cum sa relationez cu colegii, ceea ce m-a dus in punctul de a fi marginalizat de cativa dintre ei, plus ca am facut afirmatii despre unii colegi, de care nu mi-am dat seama ca vor avea un impact negativ asupra mea.

Tine minte ce iti spun… 🙂 Chiar daca esti o persoana inteligenta care se descurca bine cu sarcinile postului la locul de munca, sunt mari sanse sa fii concediat daca atitudinea ta si ceea ce spui si faci afecteaza mediul din compania unde lucrezi.

Acum, pentru unii dintre noi, ceea ce iti voi spune in continuare vor parea idei absolut normale si usor de aplicat. Insa, nu este chiar asa! Oricat de banale, normale, evidente ti se vor parea, vei constata ca sunt destul de greu de pus in practica la un nou loc de munca.

De ce? Pentru ca acolo interactionezi cu oameni, iar fiecare are gandirea, comportamentul, convingerile, atitudinea, chiar farmecul sau. Si prins in valtoarea unor situatii, este greu sa aplici aceste lucruri, chiar daca tu stii ca sunt spre binele tau.

Acestea fiind spuse, sa trecem la ceea ce eu am denumit “recomandari de care sa tii cont cand mergi la un nou job”:

Recomandarea #1:

In primul rand, atitudinea pe care o ai la locul de munca face diferenta. Trebuie sa ai o atitudine care sa te ajute, nu care sa te saboteze.

Pune-ti intrebarea de mai jos, atunci cand esti tentat sa faci afirmatii rautacioase sau sa iei decizii cu impact negativ asupra celorlalti colegi:

“Oare ma ajuta sa am un asemenea comportament?”

Comportamentele tale negative nu vor fi reclamate fatis de colegii tai, dar vor crede despre tine anumite lucruri care nu te avantajeaza deloc.

La noul tau loc de munca nu este bine sa barfesti sau sa tragi concluzii pripite despre nimeni. Nu se stie care-i situatia fiecaruia dintre colegii tai. Este recomandat sa fii diplomat si profesionist si sa te comporti cu toti colegii in mod corect si egal. Nu desconsidera si nu subestima pe nimeni, chiar daca unii par sub “nivelul” tau in anumite privinte.

Recomandarea #2:

Exista unii angajati care vor numai bani, vor sa fie apreciati, dar nu vor si munca din spatele acestor lucruri.

Cu alte cuvinte, nu sunt responsabili raportat la postul pe care il ocupa in cadrul unei companii. In multe momente din timpul activitatii lor la locul de munca, sunt evazivi. Daca pot, plaseaza sarcinile altor persoane. Uita lucruri. Nu vin corespunzator imbracati la locul de munca. Nu se comporta frumos cu clientii companiei. Nu isi incurajeaza colegii, ci mai degraba ii saboteaza, crezand ca asa vor iesi ei mai bine, cand de fapt este exact invers. La acesti oameni se vede cel mai bine fuga de responsabilitate, de munca.

De obicei, fac afirmatii rautacioase la adresa conducerii unitatii sau la adresa altor persoane din organizatie si se plang de diverse lucruri.

Astfel de persoane sunt periculoase pentru tine, deoarece vor incerca sa te influenteze sa gandesti ca ei.

Este necesar sa nu pleci urechea la afirmatiile lor, pana nu verifici din mai multe surse daca spun adevarul sau doar vor sa “bage strambe”, cum se spune. Si pe cat posibil sa-i eviti intr-un mod politicos.

In orice companie exista si oameni cumsecade, cu care te poti intelege, poti discuta diverse lucruri si le poti solicita ajutorul in cazul in care nu stii ceva.

Recomandarea #3:

In prima zi iti recomand sa vii cu minim 15 minute mai devreme decat ora la care incepe programul de lucru. Acest fapt denota seriozitate. Mai ales in cazul in care esti la un job unde trebuie sa schimbi alt coleg, este chiar benefic pentru toata lumea sa vii mai repede.

Recomandarea #4:

Trebuie sa ai mare grija la volumul de munca, deoarece un numar mare de ore care necesita sa stai concentrat te pot afecta fara sa iti dai seama. Mai ales daca esti la un nivel la care ai de gestionat activitatea unei echipe si ai de-a face cu oameni, sarcini, proiecte, cifre, viziune, decizii care trebuie luate la foc continuu.

Exista si o categorie de angajati care se numesc “workaholici”. Sunt cei care muncesc pana la epuizare. Acestia se afunda pur si simplu in diverse sarcini si uita sa iasa din ele. Ei greu vad si accepta finalitatea unei actiuni.

Cum stii ca ai ajuns in acest punct? Un indiciu foarte bun este daca persoanele din jurul tau te acuza ca muncesti prea mult si ca “nu ai viata personala”.

Un alt indiciu ca sa-ti dai seama este atunci cand te simti epuizat fizic din cauza muncii pe care o prestezi.

Atentie! Vorbim de epuizarea fizica, nu de cea psihica.

Epuizarea psihica poate avea multe alte cauze. Nu inseamna neaparat ca esti workaholic.

La un moment dat am primit o intrebare de genul… daca e ceva rau sa fii workaholic. Persoana care mi-a adresat intrebarea considera ca este chiar ceva indicat, macar pentru o perioada de timp.

Pe principiul ca muncesti foarte mult o perioada, te sacrifici, apoi dupa 1-2 ani culegi roadele si iti permiti sa fii mai relaxat sau chiar sa-ti faci un mic business din agoniseala pe care ai strans-o.

Raspunsul la intrebarea de mai sus: NIMIC MAI NEADEVARAT!

Voi expune mai jos pericolele teribile la care te expui ca angajat, daca ajungi in ipostaza in care simti ca te epuizezi din cauza muncii.

Un prim pericol consta in faptul ca creierul tau se plafoneaza, in sensul ca fiind concentrat numai pe activitatea in sine, devine greu sa mai fii creativ si la un moment dat risti sa cazi chiar in depresie.

Un alt pericol semnificativ este dat de faptul ca munca pe care o depui nu reflecta neaparat rezultatele pe care le ai. Din contra, poti munci foarte mult si cu rezultate slab vizibile, deoarece faptul ca muncesti mult nu inseamna neaparat ca aduci valoare prin munca ta, ci doar ca depui o cantitate mare de efort.

Un al treilea pericol destul de mare este chiar epuizarea fizica in sine, care treptat poate conduce catre anumite boli. Orice organism, orice fundatie, oricat de solida ar fi, printr-un proces de eroziune ajunge sa fie slabita si sa cedeze candva.

Un al patrulea pericol destul de mare este faptul ca nu evoluezi, ci poti stagna pe pozitia pe care esti chiar ani intregi, cu rezultate devastatoare asupra vietii tale personale mai ales.

Un al cincilea pericol demn de luat in seama este ca, in timp, atitudinea ta fata de viata in general devine cea a unei persoane frustrate, mai tot timpul preocupate de sarcinile pe care trebuie sa le indeplineasca. Nu mai simti bucurie in lucrurile marunte ale vietii, deoarece ti se par atipice raportat la realitatea pe care ti-ai creat-o tu. Disciplinarea de care dai dovada te face sa fii mai exigent si aparent sa ai asteptari mari.

Iar acum cireasa de pe tort: destul de multe persoane care se recunosc ca fiind workaholici, se mandresc cu acest lucru. Aici apare capcana ce te face sa ramai ancorat mult timp in aceasta situatie.

Recomandarea #5:

Primul pas ca sa ai o viata buna in cadrul unei companii este sa lucrezi la propria persoana. Daca nu evoluezi din punct de vedere personal, nu poti simti bucurie nici cand vii la munca.

Recomandarea #6:

Trebuie sa-ti stabilesti clar scopul sau scopurile spre care tinzi in companie. De ce te-ai angajat la firma respectiva? Pune pe hartie motivele. Apoi pune pe hartie avantajele si dezavantajele de a lucra in compania la care lucrezi. Apoi vezi daca scopurile tale pot fi atinse daca lucrezi in compania la care esti angajat si in cat timp.

Fa aceasta mica introspectie si daca constati ca scopurile tale nu pot fi atinse sau ca dezavantajele sunt semnificative, atunci este cazul sa-ti cauti alt loc de munca.

Apoi faci iar aceasta introspectie si tot asa pana gasesti o companie unde poti sa evoluezi, sa-ti atingi scopurile.

Recomandarea #7:

Este necesar sa te disciplinezi si sa te adaptezi la specificul activitatii din compania unde esti angajat. Aceasta presupune sa-ti dezvolti capacitatea de a face actiuni constante, zilnice, care sa duca catre atingerea scopurilor tale anterior stabilite.

Evita pauzele lungi, chiar daca sunt tentante. Pentru ca apoi trebuie sa muncesti mai mult ca sa recuperezi si vei deveni iritat, deoarece vei consuma un nivel mare de energie. Ar fi bine sa retii ca pauzele lungi sunt nocive.

Recomandarea #8:

Este necesar sa-ti dezvolti capacitatea de a gasi placere in activitatile tale pe care le intreprinzi in cadrul companiei.

Cum poti face asta? Gandind la modul ca sarcinile pe care le ai de facut sunt niste lucruri firesti care trebuie intreprinse si nu are rost sa atasezi emotii negative fata de ele.

Emotiile negative iti fura din energie, iar randamentul si claritatea mintii tale vor fi scazute in ziua respectiva. Asadar, evita-le!

Stiu, sunt unele activitati care par a fi grele sau pe care ti se pare ca efectiv nu ai dispozitia necesara sa le faci. Insa tocmai aici e cheia. Trebuie sa gasesti o cat de mica placere in ceva legat de activitatile respective, sa-ti setezi mintea ca sa gandesti in acest mod.

Sa te agati de ceva, de un mic amanunt, care sa-ti faca placere, chiar daca aparent activitatea pe care esti nevoit sa o faci nu-ti place.

Retine acest aspect: incrancenarea si atitudinea negativa n-o sa te ajute. Asa ca antreneaza-ti capacitatea de a genera emotii pozitive in munca ta, chiar daca aparent pare grea.

Recomandarea #9:

Relatiile cu ceilalti angajati din firma trebuie sa fie strict profesionale. Desi suna usor cliseistic, aceasta afirmatie este pe cat de banala pe atat de instructiva. Am facut si mai sus cateva mentiuni importante cu privire la acest aspect.

Multi nu tin cont de aceasta recomandare si se implica in discutii personale sau chiar sentimentale cu colegii de munca. Stiu, viata trebuie traita la maxim indiferent de circumstante, dar crede-ma ca este mult mai eficient si mai bine pentru tine sa pastrezi o relatie profesionala cu colegii.

Evident ca poti discuta la o pauza de cafea cateva lucruri rutinabile din viata fiecaruia ca sa va cunoasteti mai bine, insa nu recomand adancirea discutiilor catre latura personala sau sentimentala, daca vrei sa ai o viata buna la locul de munca.

As adauga totusi o exceptie, in cazul in care intalnesti pe cineva cu care chiar ai ganduri foarte serioase, eventual de a intra intr-o relatie pe termen lung sau chiar casatorie.

Recomandarea #10:

Evaluarea rezultatelor. Este o etapa foarte importanta, deoacere iti arata daca te indrepti catre scopul tau sau doar pierzi timpul. De asemenea, este important sa evaluezi zilnic (insemnand la finalul fiecarei zile) ce lucruri concrete ai facut pentru a ajunge acolo unde iti doresti.

Daca nu esti multumit de evolutia ta, nu sta pasiv, ci ia masuri urgente pentru a-ti imbunatati randamentul. Timpul stii bine ca trece repede si nu-ti permiti sa stagnezi.

Acestea sunt doar cateva (practic o mica sinteza) din recomandarile de care este bine sa tii cont daca doresti sa ai o viata buna in campul muncii.

Pe langa ele, mai sunt multe alte recomandari si idei utile pe care le poti aplica imediat. Idei pe care le-am testat, le-am documentat si le-am inclus intr-un curs audio-video interactiv pe care il poti asculta oriunde si oricand doresti.

Iti garantez ca va fi o placere sa asculti asa ceva, deoarece te relaxeaza si iti ofera posibilitatea sa aplici imediat informatiile prezentate si sa-ti imbunatatesti situatia, indiferent de nivelul in care te afli in prezent.

Cursul l-am intitulat “Cum sa Obtii un Job Potrivit si Bine Platit“. Uite link-ul pe care daca apesi vei afla toate detaliile: APASA PENTRU DETALII

Iti multumesc, iti doresc mult succes in plan profesional si ne “auzim” curand.

Cu prietenie,
Dragos Stoica


Aboneaza-te la newsletter:

Prenumele:

E-mail-ul pe care-l folosesti des:


Share Button